Bez tytułu

Joga na kręgosłup!

Joga ma zbawienny wpływ na nasz kręgosłup i umysł!

Słów kilka o jodze…

Joga zakłada trójdzielność organizmu psychofizycznego, który składa się z ciała, duszy i tak zwanego ciała subtelnego – pulsującej energii zwanej praną, której przejawem zewnętrznym jest oddech. Dlatego też jej praktyka obejmuje trzy elementy: pozycje ciała, czyli asany, medytację oraz pranajamy, czyli pracę nad oddechem . Joga ma nam pomóc w poskromieniu i zrównoważeniu naszej wewnętrznej energii stanowiącej podstawę duchowości ciała. Myśl Zachodu pojmuje wszelką energię jako coś mechanicznego i mierzalnego, a ponieważ energia drzemiąca w naszym ciele nie dała się dotąd zmierzyć, została zanegowana przez racjonalny umysł zachodni.
Dlatego też, większość osób decydujących się rozpocząć swoją przygodę z jogąposiada bardziej przyziemne pobudki – chęć zrelaksowania się, poprawy zdrowia i samopoczucia, pozbycia się stresu. Dopiero poczuwszy na sobie, są w stanie uwierzyć, że sztywne ciało, zablokowane stawy i zła postawa hamują w nas przepływ energii, a przez to i radości.
Elastyczność, którą zyskuje się dzięki ćwiczeniu często uważana jest za coś nienaturalnego, dostępnego dla ludzi o specjalnych predyspozycjach. W moim odczuciu wyzbywanie się sztywności jest raczej powrotem do stanu, kiedy nasze ciało było naturalnie giętkie i miękkie. Wystarczy spojrzeć na swobodne ruchy dzieci, pełne spontaniczności i wdzięku, by zgodzić się, że sztywność w naszym ciele nie jest naturalna, lecz nabyta. Docierając do granic swoich możliwości i stopniowo je przesuwając, usuwamy napięcie i odkrywamy w swoim ciele przestrzeń, pozwalającą nam na swobodniejszy przepływ energii, pełniejszy oddech i prawdziwe rozluźnienie.
Wykonując pozycje stopniowo poznajemy swoje ciało na nowo. Z radością odkrywamy możliwości, o których wcześniej nie mieliśmy pojęcia, poznajemy też swoje ograniczenia i „niedociągnięcia” natury. Uczymy się wyrozumiałości i akceptacji. Powoli rozszerzamy granice świadomości – wiemy który ruch jest dla nas przyjemny, a który powoduje ból. Uczymy się mowy własnego ciała, co powoduje, że coraz więcej sygnałów pochodzących z wewnątrz staje się dla nas zrozumiałymi. Joga na powrót czyni nas ekspertami od własnego ciała.

Poniżej kilka ćwiczeń:

 

Dr Sapporo