840x350

Dobre nawyki – zdrowy kręgosłup

Problemy z kręgosłupem dotyczą nie tylko osób starszych. Jak się okazuje nieprzyjemne dolegliwości pojawiają się u osób w młodym wieku a nawet u dzieci. Problemy te swoje źródła mają w złych nawykach i przyzwyczajeniach, do których należą miedzy innymi niepoprawne siedzenie, chodzenie oraz spanie. Istnieje wiele sposobów oraz produktów aby pomóc sobie i swojemu kręgosłupowi.

Co możemy zrobić?

SIEDŹ ZDROWO!

Nie garb się, jeśli długie godziny spędzasz w pozycji siedzącej zainwestuj w odpowiednie krzesło. Polecamy krzesło ergonomiczne, które zapewnia pozycję zero grawitacyjną.

ŚPIJ ZDROWO!

Dobry materac i poduszka to podstawa! Najważniejsza jest odpowiednia twardość materaca, materac nie powinien być ani za miękki ani zbyt twardy! W obu przypadkach kręgosłup zostaje wykrzywiony w pozycji snu na boku.

Materac odpowiedni

Materac zbyt miękki

Materac zbyt twardy

Wybierz odpowiednią poduszkę! Poduszka powinna być dopasowana do pozycji snu, w której zazwyczaj sypiasz. Odpowiednie wyprofilowana poduszka zapewni odpowiednie ułożenie kręgosłupa podczas snu! Ważny jest również rozmiar!

OSTROŻNIE WSTAWAJ Z ŁÓŻKA!

Ta prosta czynność może przysporzyć wiele problemów takich jak ból kręgosłupa. Najważniejsze to spokój i opanowanie. Po przebudzeniu nie należy gwałtownie zrywać się z łóżka. Dobra profilaktyka kręgosłupa to proste czynności!  Kiedy się przebudzisz poleż chwilę na łóżku, poprzeciągaj się. Jeśli musisz wstać wstać przesuń się na krawędź łóżka, nogi zsuń na podłogę i dłońmi pomóż sobie zmienić położenie placów. Unieś się do pozycji siedzącej. To proste!

ZDROWA JAZDA SAMOCHODEM!

Staraj się:

  • zachować odpowiednie ułożenie kręgosłupa: nieznacznie pochyl oparcie w tył, pod odcinek lędźwiowy podłuż wałek, głowę oprzyj na zagłówku
  • nie pochylać głowy do przodu i opierać się całą powierzchnią pleców
  • robić częste postoje wysiadając z wozu
  • stojąc „na światłach” lub w korku – stosuj „siedzenie dynamiczne”

PODNOSZENIE CIĘŻARÓW? RÓB TO Z GŁOWĄ!

Czy wiesz, że kiedy podnosimy ciężar o wadze 20 kg na nasze dyski działa siła ok. 200 kg? Co więcej pomniejszeniu ulegają otwory międzykręgowe co może uciskać naczynia krwionośne i nerwy…

Istnieją proste techniki podnoszenia, które mogą zmniejszyć te zagrożenia:

SPRZĄTANIE!

Prasowanie, zmywanie naczyń – to czynności, które również bardzo nadwyrężają nasze kręgosłupy!

Problem stanowić może:

  • zbyt nisko umieszczony zlewozmywak i konieczność pochylenia
  • długotrwałe stanie
  • pracując z rękoma przed sobą powodujemy przeniesienie środka ciężkości przed siebie a co za tym idzie przeciążenie odcinka lędźwiowego kręgosłupa

Zdarza się często, że odkurzacze czy miotły mają zbyt krótkie kije, przez co trzeba pracować zgiętym wpół. Koniecznie należy przedłużyć te narzędzia pracy.

Sięganie wysoko

Sięgając wysoko obciążamy kręgosłup w sposób statyczno – dynamiczny co jest niekorzystne.
Sznurki do bielizny powinny być zawieszone na optymalnej wysokości. Jeśli nie możemy czegoś dosięgnąć – warto użyć w tym celu taboretu.